تبلیغات
حجاب و عفاف - مطالب فروردین 1392
هفته ای یک بار هم که شده در مقابل فرزندانتان عریان ظاهر شوید و عورت خود را به فرزندانتان نشان دهید، این کار باعث می شود حس کنجکاوی کاذبی در فرزندان بوجود نیاید.(فیلسوف انگلیسی راسل)(1)
شایدبه همین خاطر است که عده ای در آمریکا برای اینکه حس کنجکاوی جامعه خود را از بین ببرند، برای قانون ممنوعیت کشف عورت در مجامع عمومی راهپیمایی می کنند.
جالب است بدانید، در جاهلیت بین عرب ها هم پوشاندن عورت واجب نبود؛ ولی اسلام آن را واجب کرد ولی بشر امروز به نام تمدن باز دوباره می خواهد به همان قهقرا و توحش بازگردد.

به هر حال کشورهای عریان و غرق در فساد غربی و آمریکایی که شالوده قوانین کشورشان را بر متابعت از هوای نفس ریخته اند و به بهانه عقده ای نشدن انسان ها و راه نیافتن حس کنجکاوی کاذب از هیچ گناهی چشم پوشی نکرده اند و هر روز انسان را با فساد جدیدی که در گذشته حتی آن را تصور هم نمی کرد آشنا می کنند، بهتر نبود که این در خواست را هم تمکین کنند و با این کار خود به سه چیز برسند:

یک اینکه خلاف ادعای آزادی خود رفتار نکرده باشند.
دوم آنکه تئوری راسل را که سال هاست در کشورشان در حال پیاده شدن است را بصورت کامل اجرا کنند تا مردمشان دچار عارضه کنجکاوی نشوند و بدنبال آن شاید اصلاح شوند. و البته شاید هم بفهمند هوای نفس و عطش روحی انسان ها و تقاضاهای آن هرگز تمام شدنی نیست.
سوم آنکه با رفع این ممنوعیت، قیمت پارچه کمی کاهش پیدا کند تا کسانی که برای جسم انسان ها حریمی قائل هستند بتوانند راحت تر خود را بپوشانند.

(گروه حجاب و عفاف)
=================================
(1)مسئله حجاب؛شهید مطهری ص142




طبقه بندی: حجاب پسران،  حجاب دختران،  تربیتی،  اخبار، 
برچسب ها: عریان، فیلسوف انگلیسی راسل، آمریکا، کشف عورت، فساد، آزادی، پارچه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 فروردین 1392 توسط : داود


برایم جالب بود وقتی با شهامتی مثال زدنی ایستاد و گفت: «اینکه تو به خودت شک داری به من ربطی نداره؛ من که به خودم شک ندارم. صدتا از اینام که بیان و برن من عین خیالم نیست؛ آدم اگه فکرش خراب نباشه با دیدن این قیافه ها و لباس ها طوریش نمیشه...»

وقتی دیدم داغ کرده و داره یه تیکه میره جلو، چیزی نگفتم و گذاشتم تموم حرفاشو بزنه؛ گفتم بزارم هر چی تو دلش عقده شده بریزه بیرون، منم میشم یه گوش شنوا که هیچ عکس العملی نشون نمیده.
حرفاش که تموم شد، خداحافظی کرد و رفت. منم سریع دست به قلم شدم و براش اینطور نامه نوشتم:
علی آقای گل سلام، نخواستم با جرّ و بحث کردن ناراحتت کنم ولی گفتم اگه این سخن امام صادق رو بخونی بد نیست؛

«امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت علی(ع) بر زنان سلام می کرد ولی کراهت داشت که بر زنان جوان سلام نماید، و می فرمود: نگران هستم از این که از صدای آنها تعجب نمایم و این کار ضررش برای من بیش از ثواب آن باشد!»(1)
علی جان فقط یک سوال باقی میماند؛ از چیزی که امام معصوم از آن خوف داشت و میترسید، تو نمی ترسی؟

(1) اصول کافی ج 2، ص 648





طبقه بندی: حجاب پسران،  سیره معصومین(علیهم السلام)، 
برچسب ها: امام، معصوم، ترس، حجاب، نگاه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 25 فروردین 1392 توسط : مهدی منصوریان

با توجه به مطالب گذشته مشخص شد که فلسفه حجاب و پوشش زن در اسلام چیزی فراتر و بالاتر از ریاضت و رهبانیت مرد، حس حسادت مرد، حقیر بودن زن، عدم امنیت اجتماعی و ... می باشد. شاید برخی از این موارد را بتوان تا حدودی دارای تاثیر در تشریع حجاب دانست، امّا این  عقیده در نگاه اجمالی و اولیه به نظر می رسد و با تأمل و دقت نظر در وضع قانون حجاب و روایات معصومین علیهم السلام، امر دیگری نمایان می شود و آن " بالا بردن ارزش و جایگاه زن " است.
زن بنابر وضعیت فیزیولوژیکی که نسبت به مرد دارد، در می یابد که از لحاظ جمسی یارای مقابله با مرد را ندارد و اگر بخواهد در عرصه ی خانه و اجتماع با مرد زور آزمایی نماید، از عهده ی او بر نمی آید و قطعا شکست خواهد خورد. امّا یک نکته ی دیگری در اینجا مشخص و واضح است و آن اینکه مرد یک نقطه ی ضعف بزرگی دارد که خداوند در وجود او نهاده است و او را از این طریق وابسته و محتاج زن کرده است! عشق و عاطفه ای که خداوند در مرد قرار داده است با معشوقیت زن ارضاء و کامل می شود.
وقتی كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست، همانطور كه برای به زانو در آوردن مرد، متوسل به زیور و خودآرائی و تجمل می شود تا مرد تصاحب كند ، از سوی دیگرمتوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نیز می شود. زنان دریافته اند كه نباید خود را رایگان و در دسترس قرار دهند بلكه باید آتش عشق و طلب مرد را تیزتر كنند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا ببرند .
مولوی ، عارف نازك اندیش و دوربین خودمان مثلی بسیار عالی در این زمینه می آورد ، اول درباره تسلط معنوی زن بر مرد می گوید :

زین للناس حق آراسته است

زانچه حق آراست چون تانند رست

چون پی یسكن الیهاش آفرید

كی تواند آدم از حوا برید

رستم زال ار بود ، وز حمزه بیش

هست در فرمان اسیر زال خویش

آنكه عالم مست گفتارش بدی

كلمینی یا حمیرا می زدی

آنگاه راجع به تأثیر حریم و حائل میان زن و مرد در افزایش قدرت و محبوبیت زن و در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز ، مثلی لطیف می آورد : آنها را به آب و آتش تشبیه می كند ، می گوید مثل مرد مثل آب است و مثل زن مثل آتش ، اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه می كند و آنرا خاموش می سازد ، اما اگر حائل و حاجبی میان آن دو برقرار گردد مثل اینكه آب را در دیگی قرار دهند و آتش در زیر آن دیگ روشن كنند ، آنوقت است كه آتش آب را تحت تأثیر خود قرار می دهد ، اندك اندك او را گرم می كند و احیانا جوشش و غلیان در او به وجود می آورد ، تا آنجا كه سراسر وجود او را تبدیل به بخار می سازد . می گوید :
آب غالب شد بر آتش از لهیب

زآتش او جوشد چو باشد در " حجیب "

چونكه دیگی حایل آمد آن دو را

نیست كرد آن آب را كردش هوا {1}

 بنابراین تشریع حجاب و پوشش در قانون اسلامی برای حفظ و بالا بردن مقام زن در اجتماع بوده است و با این کار در واقع استثمار مردان بر زنان و تحقیری که از جانب آنها روا می شود را کاهش داده است. که البته اگر زنان دارای پوشش نباشند و خود را در معرض دسترس راحت و رایگان قرار دهند بعد از مدتی ارزش خود را از دست داده و جریان برعکس شده و این زن است که باید بدنبال مردان باشد! همچنانکه شاهد این قضیه در کشور های غربی و به ظاهر مدافع حقوق زنان هستیم که با شعار آزادی زنان، از زنان بهره کشی جنسی و کاری می کنند و در راه منافع خود بهره می گیرند.
در غرب، با شعار حقوق بشری و رفع تبعیض علیه زنان و به راه انداختن جنبش فمینیستی که اوج این حرکت بود، هرچند عکس العمل زنان به این واقعه کاملا طبیعی و منطقی بوده است و زنی که سالها تحت ظلم و سلطه ی مردان بوده است به سمت این گزاره ها کشیده می شود اما باید به پشت این جریان نیز توجه دقیق کرد!
این جریان با نقض کردن نظام آفرینش و اینکه در واقع وضع حکم حجاب به منظور حفظ جایگاه زنان بوده است؛ سه هدف اساسی را دنبال کرده است:

- انگیزه جنسی: ویل دورانت در كتاب لذات فلسفه مى نویسد:
«حسّ زیبایى شناسى و فرومایه مرد نوین، كار را بدتر كرد؛ زیرا مرد نوین، تن باریك لاغر را پسندید. بدین گونه كه زنان بیش از پیش از آوردن كودكان، ناتوان گشتند و هرچه توانستند از مادر شدن گریزان گشتند و آن را به كمترین حد ممكن رساندند. شوهرانشان نیز تا حد زیادى با آنان همراه گشتند و بى آنكه كه خود تقصیرى داشته باشند، ندانستند كه خرج كودكان، كمتر از خرج میخانه ها است. پس از آنكه وسایل پیشگیرى از آبستنى، دور را به كمال رساند و بى سروصدا به آزادى زن ((از تربیت كودكان )) كمك كرد؛ دیگر زن فارغ از حال بچه، آخرین وظیفه اى را كه مى بایست خانه را محیطى پرمعنى و قابل تحمل كند، روى به اداره و كارخانه و عالم نهاد. مغرورانه در مغازه كنار مرد ایستاد و مثل او كار كرد! فكر كرد و سخن گفت و بیشتر این آزادى از راه تقلید به دست آمد.
زن عادات نیك و بد این مرد از مُد افتاده را یكى پس از دیگرى یاد گرفت؛ مانند او سیگار كشید. مانند او شلوار پوشید و موى سرش را مثل او اصلاح كرد و در بى اعتنایى به مقدسات و در الحاد، به رفتار او گرایید. همانندى روزانه، مردان را زنانه و زنان را مردانه ساخت. مشاغل همسان و محیط یكسان و دواعى یكسان، هر دو جنس را تقریباً به یك شكل در آورد. پس از یك نسل، لازم خواهد آمد كه براى تمییز مرد از زن، بر هر یك ورقه اى بچسبانند تا از پیشامدهاى ناگوارى جلوگیرى شود، تازه بازهم نمى توان امیدوار بود...).{2}

- انگیزه اقتصادی: زنان در واقع کارگرانی ارزان، بی منت و ترسو بودند که نیروی کار سرمایه داران را فراهم می کردند.
به گفته ویل دورانت: بعد از صنعتى شدن كشورهاى غربى، سرمایه داران و كارفرمایان به جست وجوى نیروى كار ارزان برخاستند و چون زنان تا آن زمان و در آن كشورها، درآمدى نداشته و طبعاً مى پذیرفتند مزدى كمتر از مردان به آنان پرداخته شود، كارخانه داران در صدد سوء استفاده از این وضع برآمدند. شعارهایى از قبیل: «زنان باید آزاد باشند، در چهار دیوارى خانه محصور نمانند، استقلال اقتصادى داشته باشند و در صحنه هاى اجتماعى به كار و سازندگى مشغول شوند و...» دستاویز خوبى براى كارخانه داران بود بتوانند زنان را به محیط كارخانه ها بكشانند و از آنان بهره بردارى اقتصادى كنند.
وقوع انقلاب صنعتى در قرن نوزدهم، در گسترش و تعمیق جنبش هاى اجتماعى زنان اروپایى تأثیر به سزایى داشت. پیدایش صنایع بزرگ و متمركز و رقابت شدید كارفرمایان، در تولید كارهاى ارزان تر براى به دست آوردن بازارهاى خارجى، سبب شد آنان به زنان به عنوان نیروى كار ارزان و مطیع توجه ویژه اى داشته باشند. طرح شعار «مالكیت زنان»، مى توانست به عنوان عاملى در جذب بیشتر آنان به بازار كار به حساب آید. بنابراین كارفرمایان، از اولین مدافعان حق مالكیت زنان بودند؛ زیرا تا آن زمان، زنان اروپایى از تصرّف در اموال خود محروم بودند و پس از ازدواج، شوهران آنها مالك اموال همسر مى شدند.»

- انگیزه سیاسی:  نظام های دموکراتیک مبتنی بر رأی هستند و نیمی از افراد جامعه را زنان تشکیل می دهند. این سیاست منجر شد تا سیاستمداران با حمایت از جنبش فمینیستی بتوانند حامی و طرفدار برای حزب خود داشته باشند.در نظام هاى مردم سالار (دموكراتیك) كه مدعى اتكاى حكومت بر آراى مردم است، جاه طلبان و شیفتگان قدرت، چون زنان را انعطاف پذیرتر و تأثیر تبلیغ ها را در آنان بیشتر مى یافتند و از طرفى محتاج آراى بیشترى بودند، كوشیدند آنان را به میدان اجتماع و سیاست وارد كنند و با فریفتن و تحت تأثیر قرار دادن آنان، آراى بیشترى به دست آورند و بر اریكه قدرت تكیه زنند.(3)

در نتیجه، آزادی به معنای بی بند و باری در پوشش، فایده ای جز بی ارزش کردن جایگاه زن و همچنین نگاه تجاری کردن به او ندارد؛ جامعه را دچار تزلزل می کند.

 

پی نوشت :

1) مسئله حجاب، استاد شهید مطهری (با تلخیص و تصرف)

2) ویل دورانت، لذات فلسفه، همان، صص 150، 153.

3) محمد تقى مصباح یزدى، جزوه حقوق و سیاست در قرآن درس 206.





طبقه بندی: حجاب پسران،  حجاب دختران،  سیره معصومین(علیهم السلام)،  داستان و راستان،  گفتار بزرگان،  متفرقه،  احکام، 
برچسب ها: فلسفه حجاب، جنبش فمینیسم، مولانا و حجاب،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 24 فروردین 1392 توسط : Ali
هجده سال بیشتر نداشت، اما رسید به جایی که خطاب لولا فاطمه...(1) شاملش گردید و انصافا، زیبایی جمال و شکوه انسانی را در کمتر از دو دهه زندگی به نمایش گذاشت، و اگر نبودند مبادی انواری چون پیامبر و علی علیهماالسلام در کنارش از درخشش نور او چشمان جهانیان تاب نمی آورد.
بانویی بود از جنس نور که پیامبر می بویید و می بوسیدش و می فرمود: فاطمه پاره تن من است.(2)
اما چه شده است ما را که با داشتن چنین اسطوره و الگویی بزرگ، باز به دنبال الگوهای پوچ غربی می رویم؟
اسطوره و الگویی که بهترین عمل یک زن را در برهنگی و بی حیایی نمی بیند، بلکه برعکس می فرماید:
بهترین و نیکوترین عمل زنان آن است که (بدون ضرورت) مردان (نامحرم) را نبیند و مردان (نامحرم) نیز آنان را ننگرند.(3) و بهترین و نزدیک ترین حالات یک زن به خداوند را زمانی می داند که در منزل است.(4)

آیا اگر اینگونه عمل می کردیم باز هم دنیا اینقدر در فساد بود؟؟؟
حجاب و عفاف
(گروه حجاب و عفاف)
========================================
(1)بحارالانوار«, ج 15, ص 28; ج 16, ص 406, و ج 57, ص199
(2)کشف الغمه، ص124. کنزل العمال،ج 6 ص 220. صحیح ترمزی،ج2،ص 319
(3)
وسائل الشیعة، شیخ حرعاملی، قم، آل البیت، ج 20، ص 67
(4)
نوادر راوندی، سید فضل الله راوندی، قم، درالكتاب، ص 14




طبقه بندی: حجاب دختران،  دلنوشته حجاب،  سیره معصومین(علیهم السلام)،  گفتار بزرگان، 
برچسب ها: لولاک ما خلقت افلاک، زیبا، پیامبر و علی علیه السلام، فاطمه پاره تن من است، غرب، برهنگی، فساد،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 21 فروردین 1392 توسط : داود



وقتی وارد خیابان های امروز می شوی و ایمانت را کف دست می گیری، زمین و زمان می خواهند ایمانت را بگیرند و دور بریزند. احساس می کنی مردم برایت دام چیده اند، زمین و زمان دست به دست هم داده اند تا وقتی به خانه بر میگردی، چیزی از ایمانت نمانده باشد تا با خودت بازگردانی.

امام باقر (علیه السلام) زیبا گفتند که « مؤمن از کوه سخت تر است؛ ازکوه کم می شود اما از دین مؤمن چیزی کاسته نمی شود.» (1) واقعا هم همینطور است. توی این خیابان ها باید از کوه هم سخت تر باشی تا بتوانی ایمانت را محکم نگه داری. باید از کوه مقاوم تر باشی تا بتوانی جلوی نگاهت را بگیری، باید از کوه سنگین تر باشی تا رفتارت دلی را نبرد و رفتاری دل تو را با خودش نبرد...

به امید آنکه بتوانیم به رتبه ای از ایمان که امام باقر (علیه السلام) فرمودند برسیم.

 

(1) میزان الحکمه حدیث 1478





طبقه بندی: سیره معصومین(علیهم السلام)،  تربیتی، 
برچسب ها: حجاب، عفاف، کوه، ایمان، مومن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 18 فروردین 1392 توسط : مهدی منصوریان
عده ای حجاب و پرده نشینی زنان را بخاطر ناقص بودن و کمبود داشتن زنان نسبت به مردان می دانند که این نقصان را از دو جهت مورد توجه قرار می گیرد: اولا از حیث جسمی نسبت به مردان و در ثانی از جهت خونریزی های سه گانه ای که زنان دارند و سبب تحقیر شدن شان می شود. اینکه عادت ماهیانه زنان نوعی پلیدی و نقص باشد، فکری است که از قدیم در میان بشر وجود داشته است و به همین جهت زنان در ایام عادت شان مانند جسمی پلید در گوشه ای محبوس می شدند و از آنها اجتناب می شد.این طرز برخود با زنان، کم کم موجب پرده نشینی و محجوب شدن زن در طول تاریخ شده است و از این رو بعضی معتقد شده اند که علت حجاب و پوشش زن در ادیان آسمانی نیز، همین طرز فکر نسبت به زن بوده است.
یهودیان و زرتشتیان با زن حائض ماند یک شیءپلید رفتار می شده است و از این جهتهم در زن و هم در مرد این فکر بوچود امده است که زن موجود پلید و پست است؛ ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود آورده است:
« پس از داریوش مقام زن مخصوصا در میان طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند. ولی در مورد زنان دیگر گوشه نشینی در زمان حیض که برایشان واجب بود، رفته رفته امتداد پیدا کردو سرتاسر زندگی اجتماعی شان را فرا گرفت.» {1}




بررسی این نظریه:
در اسلام و با بررسی روایات ائمه معصومین علیه السلام چنین نظریه ای مورد تایید نیست و نمی تواند سبب تشریع حکم حجاب و پوشش در اسلام باشد.
اما جایگاه زن حایض در اسلام، با آنچه در قدیم مرسوم بوده است متفاوت است. زمانی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد این عادت زنان سوال شد، آیه ای که نازل شد، این نبود که حیض پلیدی است و زن حایض پلید است و با او معاشرت نکنید، بلکه آیه چنین بود:

« یسئلونک عن المحیض قل هو اذی فعتزلوا النساء فی المحیض»

پاسخ رسید که حیض نوعی بیماری تن است و در حین آن بیماری از همخوابگی با او احتراز کنید و نه از معاشرت با او!
در " سنن ابوداود " جلد اول صفحه 499 در شأن نزول این آیه می نویسد : " انس بن مالك گفت عادت یهود این بود كه همینكه زنی از آنها حائض می شد او را از خانه بیرون می كردند ، نه با او غذا می خوردند و نه از ظرف او آب می آشامیدند و نه با او در یك اتاق می زیستند . لهذا از رسول خدا در این باره سؤال شد و این آیه نازل گشت . رسول خدا از دوری گزیدن از آنها منع كرد و فرمود جز همبستری هیچ ممنوعیت دیگری ندارند " .



====================
1- كتاب مسئله حجاب ، استاد شهید مطهری
2- سوره بقره آیه 222





طبقه بندی: حجاب پسران،  حجاب دختران،  قرآن کریم،  گفتار بزرگان،  احکام، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 17 فروردین 1392 توسط : Ali
  • تعداد کل صفحات : 2  صفحات :
  • 1  
  • 2